Eşler arasındaki duygusal bunalımların ilk etkisini göstereceği alan cinsellik olmaktadır. TMK mad. 185/3. Hükmündeki sadakat yükümlülüğü cinsel sadakati de içermektedir. Cinsellikte ortaya çıkan sorunlar ise evlilik birliğinin sarsılmasına ve boşanmalara sebep olmaktadır.
Cinsel şiddete örnek olarak cinsel ilişki kuramama sorunları bulunmayı, cinsel ilişki kurulmasına rağmen sorunları bulunmayı, cinsel açıklamada bulunmayı, cinsel sapkınlıkta bulunmayı, cinsel güveni sarsıcı davranışlarda bulunmayı ve cinsel sadakate aykırı davranışlarda bulunmayı sayabiliriz.
Ayrıca eşlerin cinsel ilişki kuramamalarının boşanma konusu davranış sayılabilmesi için cinsel ilişkinin kurulamadığının anlaşılması lazımdır. Eşler arasında çekişme varsa rapor alınması zorunludur. Bu konuda yalnızca tanık anlatımı yeterli olmayacaktır.
Öte yandan cinsel ilişki kurulamamasının sebebi belirlenmelidir.
Medeni Kanunda evlilik birliğinin kendilerine yüklediği sorumlulukları yerine getirmeyen eş, evlilik birliğinin temelinden sarsılmasına sebep olacaktır. Aşağıda müvekkillerden gelen soruları Yargıtay kararları çerçevesinde cevaplayarak siz değerli okuyuculara bilgi vermeye çalışacağız.
- Eşim(kocam) benimle cinsel ilişkiye girmiyor, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Eşlerin cinsel ilişkiyi kuramamaları da cinsel şiddete yönelik bir davranış olduğundan boşanma konusu davranışlardandır.
“… evlilik birliğinin temelinden sarsılmasına neden olan olaylarda eşine “sen erkek değilsin” diyen kadının eylemine karşın, cinsel birleşmeyi gerçekleştiremeyen ve birlik görevlerini yerine getiremeyen kocanın daha ağır kusurlu olduğu anlaşılmaktadır. Kadının da boşanma davasının kabulü gerekirken, yazılı şekilde reddi doğru bulunmamıştır…” (2.HD., 17.11.2005 tarih, 13443 E., 15881 K.)
- Eşim evlenmemizin üzerinden 1 hafta geçmesine rağmen halen benimle cinsel ilişkiye girmedi, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
HAYIR. Evlilik birliği kurulduğundan itibaren çok kısa süreler geçtiğinde mahkeme evlilik süresi için makul bir süre geçmesi gerektiğini kabul etmektedir. Dolayısıyla sadece cinsel ilişki kurulmamasını boşanma sebebi olarak kabul etmeyip çifte beraber makul bir süre tanınması kararı vermektedir.
“…Taraflar 5 gün bir arada kalmışlardır. Bu süre taraflar arasında cinsel uyumsuzluk bulunduğunu kabul için yeterli değildir. Yalnızca cinsel ilişkinin 5 gün içinde kurulamamış olması evlilik birliğinin temelden sarsıldığını göstermez…” (2.HD., 08.03.2002 tarih, 2456 E., 3222 K.)
- 1 yıl önce evlendik ama eşimle halen cinsel birleşme yaşamadık, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Tarafların psikolojik sebeplerle de olsa başka bir sorun yoksa uzun evlilik süresinde cinsel ilişki kuramamaları, evlilik birliğinin temelinden sarsılmasına sebebiyet verecektir.
“…davalının cinsel ilişkiye girmediği tanık sözleri ve doktor raporuyla doğrulanmıştır. Beş ay gibi uzun bir süre ilişki kurulmamış olması evlilik birliğinin temelinden sarsılmış olduğunu gösterir…” (YHGK, 25.10.1995 tarih, 672 E., 844 K.)
- Eşimde vaginismus hastalığı var ve tedavi olmak istemiyor, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Eşin cinsel hastalığının tedavisinden kaçınması, Yargıtay İçtihatları çerçevesinde bir boşanma sebebi olarak kabul edilmiştir.
“…davacının vaginismus hastası olup tedaviden kaçındığı anlaşılmaktadır. Kocadan kaynaklanan ve boşanmayı gerektiren maddi bir hadisenin varlığı kanıtlanmamıştır. TMK 166.maddesi hükmünü tamamen kusurlu eşin de dava açabileceği ve yararına boşanma hükmü elde edebileceği biçiminde yorumlamamak ve değerlendirmemek gerekir…” (2.HD., 12.07.2004 tarih, 8473 E., 9378 K.)
- Eşim istemediğim halde zorla bana tecavüz etti(istek dışı cinsel ilişki kurdu), bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. İstek dışı cinsel ilişki kurulması Yargıtayca kabul görmüş bir boşanma sebebidir.
“…davalı-davacı kadının evlilik öncesi cinsel ilişkilerini eşine anlatmasına karşın, davacı-davalı kocanın da davalı-davacı kadınla nikahtan sonra ancak düğünden önce zorla ilişkide bulunduğu, evlilik birliğinin sarsılmasına neden olan olaylarda birinin kusurunun diğerinden üstün tutulmasının mümkün bulunmadığı anlaşılmaktadır. Bu halde taraflar arasında ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut ve sabittir…” (2.HD., 26.02.2009 tarih, 1108 E., 3315 K.)
- Eşim 5 yıldan sonra benimle yatağını ayırdı, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Eşlerin cinsel ilişki kurulmasına rağmen cinsellikle ilgili aykırı davranışları içerisinde yer alan bir diğer davranış da yatağını ayırmaktır. Yargıtay bu eylemin aile düzenini bozduğunu kabul ederek boşanma sebebi olarak kabul etmiştir.
“…Mahkemece, davacı-karşı davalı kadının davası kabul edilerek boşanma kararı verilirken davalı-karşı davacı erkeğin davası reddedilmiş ise de; yapılan yargılama ve toplanan delillerden, davacı-karşı davalı kadının, birlik görevlerini yerine getirmediği, yatağını ayırdığı, uzun süre aynı evde küs yaşadığı ve buna göre davalı-karşı davacı kadının da kusurlu olduğu anlaşılmaktadır…” (2.HD., 07.02.2017 tarih, 2015/22032 E., 2017/1159 K.)
- Eşim tüm ailenin önünde benim cinsel yönden iktidarsız olduğumu söyleyip onurumu kırdı, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Cinsel yetersizliğin tedavi amacıyla doktor ya da ilgili kişiye açıklanması boşanma sebebi sayılmaz. Fakat gerekli olmadığı halde öğrenmesi gerekmeyen aile üyeleri ya da arkadaşlara cinsel yetersizliği(iktidarsızlığı) açıklamak bir boşanma sebebidir.
“…davalı-davacı kocanın eşini dövme hakkına sahip olduğunu söylediği ve eşine şiddet uyguladığı davacı-davalı kadının da kocanın cinsel yetersizliği ile ilgili aile içinde beyanlarda bulunduğu anlaşılmaktadır. Bu halde taraflar arasında ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut ve sabittir…” (2.HD., 29.01.2008 tarih, 6751 E., 614 K.)
- Eşim cinsel hayatımızı arkadaşlarına anlatıyor, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Cinsel hayat konusunda açıklamada bulunmak cinsel şiddete yönelik bir davranıştır. Bu husus Yargıtay tarafından geçerli bir boşanma sebebi olarak kabul edilmiştir.
“…Yapılan soruşturma ve toplanan delillerden davacı-davalı kocanın eşine fiziksel şiddet uyguladığı; davalı-davacı kadının da eşinin önceki evliliğinden olan çocuğuna ağır hakaret ettiği; eşiyle olan cinsel yaşamlarında mahrem kalması gereken hususları başkalarına anlattığı ve eşine ekonomik konularda baskı yaparak karşılanması beklenmeyecek isteklerde bulunduğu anlaşılmaktadır. Bu halde taraflar arasında ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut ve sabittir…” (2.HD., 10.10.2012 tarih, 2012/4565 E., 2012/24119 K.)
- Eşim benim eşcinsel olduğumu ima ediyor, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Gerçek dışı şekilde eşinin eşcinsel olduğunu söylemek haklı bir boşanma sebebidir.
“… Yapılan soruşurma ve toplanan delillerle; mahkemece davacı erkek eşin belirlenen kusurlu davranışlarına karşılık, davalı kadın eşin de, eşini eşcinsel olduğu yönünde söylemde bulunduğu ve davada TMK 166/2.maddesi koşullarının oluştuğu anlaşılmaktadır. . Bu halde taraflar arasında ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut ve sabittir. Olayların akışı karşısında davacı dava açmakta haklıdır. Bu şartlar altında eşleri birlikte yaşamaya zorlamanın artık kanunen mümkün görülmemesine göre, boşanmaya karar verilecek yerde, yetersiz gerekçe ile davanın reddi doğru bulunmamıştır…” (2.HD., 10.03.2015 tarih, 2014/12052 E., 2015/4021 K.)
- Eşim beni bakire olmamakla suçluyor, bu geçerli bir boşama sebebi midir?
EVET. Cinsel şiddet içeren bu ithamlar Yargıtay tarafından geçerli bir boşanma sebebi olarak kabul edilmiştir.
“… Evlilik birliğinin temelinden sarsılmasına neden olan olaylarda, eşin bakire olmadığını ve onu istemediğini söyleyen davalı karşı davacı koca tamamen kusurludur. Kadından kaynaklanan kusurlu bir davranışın varlığı kanıtlanamamıştır. Gerçekleşen bu durum karşısında davacı kadının davasının kabulü, kocanın davasının reddi gerekirken yazılı şekilde kadının davasının reddine kocanın davasının kabulüne karar verilmesi bozmayı gerektirmiştir…” (2.HD., 27.01.2005 tarih, 15900 E., 885 K.)
- Eşimin, ilk evliliğimden olma kızıma aralıklarla cinsel taciz ve istismarda bulunduğunu öğrendim, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Fakat cinsel taciz ve istismar gibi konularda ispat önemli bir husustur. İspat edilmeyen iddialarla bu konuda boşanma kararı verilmesi mümkün değildir.
- Eşim beni ve çocuklarımı satmakla tehdit ediyor, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Cinsel hayat konusunda açıklamada bulunmak cinsel şiddete yönelik bir davranıştır. Bu husus Yargıtay tarafından geçerli bir boşanma sebebi olarak kabul edilmiştir.
“…davalının eşinin ve çocuklarının infak ve iaşesini sağlamadığı ve Antalya’ya çağırdığında da karısını ve çocuklarını satacağını söylediği anlaşılmaktadır. Bu halde taraflar arasında ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut ve sabittir…” (2.HD., 30.04.2002 tarih, 4945 E., 5670 K.)
- Eşimin babası beni sürekli taciz ediyor ama eşim buna sessiz kalıyor, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Cinsel tacize sessiz kalmak sapkınlıkla ilgili davranışı içeren cinsel şiddete yönelik bir eylemdir. Bu husus Yargıtay tarafından geçerli bir boşanma sebebi olarak kabul edilmiştir.
“…davacı-davalı kocanın, babasının eşine yönelik cinsel saldırılarına ve ailesinin eşine fiziksel şiddet uygulamasına sessiz kaldığı anlaşılmaktadır. Boşanmaya neden olan olaylarda davacı-davalı kocanın da kusurlu olduğu, davalı-davacı kadının davası yönünden de TMK 166/2.maddesi koşullarının gerçekleştiği anlaşılmaktadır. Olayların akışı karşısında davalı-davacı kadın da boşanma davası açmakta haklıdır…” (2.HD., 19.09.2012 tarih, 2012/2557 E., 2012/21808 K.)
- Eşim benimle ilgilenmiyor, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Cinsel hayat konusunda eşlerin birbiri ile olan cinsel sadakatsizliğine zemin hazırlaması ve eşi ile ilgilenmemesi cinsel şiddete yönelik bir davranıştır. Bu husus Yargıtay tarafından geçerli bir boşanma sebebi olarak kabul edilmiştir.
“…davalı kadının başka erkeklerle ilişkiye girerek sadakat yükümlülüğüne aykırı davrandığı, davacı kocanın da kadının sadakatsiz davranışına zemin hazırladığı ve evlilik birliğinden kaynaklanan görevlerini yerine getirmediği anlaşılmaktadır. Bu halde taraflar arasında ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut ve sabittir…” (2.HD., 21.06.2012 tarih, 2011/21321 E., 2012/17245 K.)
- Eşim bana ve çocuklarımıza istemediğimiz halde porno film izletiyor, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Cinsel içerikli video izletmek cinsel sapkınlıkla ilgili bir davranıştır. Bu husus Yargıtay tarafından geçerli bir boşanma sebebi olarak kabul edilmiştir.
“…davalı kocanın eşine uyguladığı, evde bulundurduğu porno CDleri yaşı küçük müşterek çocukların seyretmesine neden olduğu anlaşılmaktadır. Bu halde taraflar arasında ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut ve sabittir…” (2.HD., 02.07.2009 tarih, 9461 E., 13070 K.)
- Eşim ne zaman boş zamanı olsa ve ben yanında olmasam cinsel içerikli porno sitelerine giriyor, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Cinsel içerikli uygunsuz internet sitelerine girmek sapkınlıkla ilgili davranışı içeren cinsel şiddete yönelik bir eylemdir. Bu husus Yargıtay tarafından geçerli bir boşanma sebebi olarak kabul edilmiştir.
“…davalı-davacı kocanın çalışmadığı, zamanını internet cafede uygunsuz sitelere girmekle geçirdiği, kendi borçları için eşine “bu borçları nasıl ödersen öde, fiziki güzelliğini kullan…” dediği ve sinkaflı küfürler sarf ettiği anlaşılmaktadır. Bu halde taraflar arasında kocanın açıklanan kusurlu tutum ve davranışlarının sebep olduğu ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut olduğu ispatlanmıştır. Gerçekleşen olaylar karşısında kadın da dava açmakta haklıdır…” (2.HD., 11.12.2012 tarih, 2012/10223 E., 2012/29954 K.)
- Eşim ne zaman güzel kadın görse onlar hakkında uygunsuz sözler ediyor ve ben bu durumdan fazlasıyla usandım, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Eşlerden birinin başkasına cinsel içerikli uygunsuz sözler söylemesi cinsel şiddete yönelik bir davranıştır. Bu husus Yargıtay tarafından geçerli bir boşanma sebebi olarak kabul edilmiştir.
“…davalının başka kadınlarla ilişkisinin olduğu ve eşinin dul olan kız kardeşine uygun olmayan cinsel içerikli sözler sarf ettiği anlaşılmaktadır. Gerçekleşen bu olaylara göre davalının ağır kusurlu olduğunun kabulü ile davacı yararına uygun miktarlarda maddi ve manevi tazminata hükmedilmesi gerekirken, birliğin tarafların karşılıklı kusurlarıyla bozulduğundan bahisle davacının maddi manevi tazminat isteklerinin reddi doğru değil ise de, temyiz edenin sıfatına göre bu husus bozma sebebi yapılmamış yanılgıya değinilmekle yetinilmiştir…” (2.HD., 02.07.2009 tarih, 9461 E., 13070 K.)
- Eşim ayrılmalarına rağmen halen eski eşi ile görüşmeye devam ediyor, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Eşlerin eski eşiyle görüşmesi cinsel şiddete yönelik bir davranıştır. Bu husus Yargıtay tarafından geçerli bir boşanma sebebi olarak kabul edilmiştir.
“…davalının davacıya hakaret ettiği davacının yakınları için aşağılayıcı sözler söylediği ve onları eve kabul etmediği, davacının da eski eşine döneceğini söylediği ve onunla görüşmeye devam ederek güven sarsıcı davranışlarda bulunduğu anlaşılmaktadır. Bu halde taraflar arasında ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut ve sabittir…” (2.HD., 21.05.2007 tarih, 19798 E., 8434 K.)
- Eşim tanımadığım ve görüşmesini istemediğim birisiyle sık sık görüşüyor, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Eşlerin tanımadık biriyle sık sık görüşmesi cinsel şiddete yönelik bir davranıştır. Bu husus Yargıtay tarafından geçerli bir boşanma sebebi olarak kabul edilmiştir.
“…evlilik birliğinin temelinden sarsılmasına sebep olan hadiselerde, bir başka erkekle sık sık görüşen, bu suretle güven sarsıcı davranışlarda bulunan davalı-davacının daha ziyade kusurlu olduğu anlaşılmaktadır…” (2.HD., 04.06.2009 tarih, 7369 E., 10883 K.)
- Eşimi bir adamla el ele gördüm, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Başkası ile el ele görülmek cinsel güveni sarsıcı davranışlardan olup boşanma konusu edilebilecek bir fiildir.
“…davacının davalıyı dövdüğü, tehdit ve hakaret ettiği, davalının da güven sarsıcı davranışlarda bulunduğu, Raşit isimli kişiyle ilişkisinin olduğu konusunda söylentiler olduğu, bu kişiyle kolkola görüldüğü gerçekleşmiştir. Bu halde taraflar arasında ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut ve sabittir…” (2.HD., 28.09.2004 tarih, 7720 E., 10788 K.)
- Eşimin telefondan ve internetten bir kadınla mesajlaştığını gördüm, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Geçerli bir sebep olmadan başkasıyla cep telefonu yoluyla mesajlaşmak cinsel güveni sarsıcı bir harekettir. Ve bu husus Yargıtay tarafından geçerli bir boşanma sebebi olarak kabul edilmiştir.
“…davalı-davacının ev işleri ile yeteri kadar ilgilenmediği, bu şekilde birlik görevlerini yerine getirmediği, kadının cep telefonuyla başka bir erkekle mesajlaşıp görüşmek suretiyle güven sarsıcı davranış içine girdiği; buna karşılık davacı-davalı kocanın ise, güven sarsıcı davranışlarda bulunduğu ve eşine hakaret ettiği anlaşılmaktadır. Gerçekleşen bu olaylar karşısında boşanmaya neden olaylarda her iki tarafın eşit oranda kusurlu kabul edilmelerinin gerekmesine, kocanın ve ailesinin isteği üzerine davalı-davacı kadının evden ayrılırken kocasını telefon ile arayarak “ailem beni götürüyor gel görüşelim” şeklindeki beyanında kocanın kusurlu davranışlarının affedilmesi olarak kabul edilemeyeceğine göre; davalı-davacı kadının aşağıdaki bentlerin kapsamı dışında kalan temyiz itirazları yerinde görülmemiştir…” (2.HD., 25.06.2012 tarih, 2011/17844 E., 2012/17523 K.)
- Eşim bana başka bir kadınla nişanlandığını söyledi, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Başkası ile nişan yapmak cinsel güveni sarsıcı davranışlardan olup boşanma konusu edilebilecek bir fiildir.
“…davalı kadının eşine tehdit ve hakarette bulunmasına karşılık; davacı kocanın da birlik görevlerini yerine getirmediği, bir başka kadınla nişan yapmak suretiyle güven sarsıcı davranışlar içine girdiği, eşini sevmediğini söylediği ve eşini tehdit ettiği anlaşılmaktadır. Gerçekleşen bu olaylara göre, boşanmaya neden olan olaylarda her iki taraf da kusurlu olmakla birlikte; davacı kocanın eşine göre daha ağır kusurlu olduğu anlaşılmaktadır…” (2.HD., 28.09.2004 tarih, 7720 E., 10788 K.)
- Evlendikten sonra eşim bana evlilik öncesi başkasıyla ilişkiye girdiğini söyledi, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Evlilik öncesi başkasıyla ilişkiye girdiğini açıklamak cinsel şiddete yönelik bir davranış olduğundan cinsel güveni sarsacaktır. Bu da boşanma konusu edilebilecek bir fiildir.
“…davalı-davacı kadının evlilik öncesinde cinsel ilişkiye girdiği konusunda beyanda bulunup güven sarsıcı davranış içerisine girdiği, davacı-davalı kocanın da gerekli araştırmayı yapmadan kız olmadığı şeklinde eşini suçladığı anlaşılmaktadır. Gerçekleşen bu durum karşısında kadının davasının da kabulüne karar verilmesi gerekirken yazılı şekilde hüküm kurulması doğru görülmemiştir…” (2.HD., 13.01.2010 tarih, 19829 E., 356 K.)
- Eşim beni arayıp başkasıyla imam nikahı ile evlendiğini söyledi, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Evliyken başkasıyla imam nikahı ile evlenmek cinsel güveni sarsıcı davranıştır. Ve boşanma konusu edilebilecek bir fiildir.
“…tanık Fadime . Bu halde taraflar arasında ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut ve sabittir…” (2.HD., 28.09.2004 tarih, 7720 E., 10788 K.)
- Eşim çıktığı bir televizyon programında benden ayrıldığını söyledi, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Televizyona çıkıp eşinden ayrıldığını söyleyen eşin söylemi, cinsel güveni sarsıcı davranışlardan olup boşanma konusu edilebilecek bir fiildir.
“…davalı kocanın fiili ayrılık döneminde bir televizyon kanalına “eşimden ayrıldım, Denizli ve çevresinden bayanlar arasın” şeklinde mesaj gönderdiği ve telefon numarasını verdiği bu suretle güven sarsıcı davranışlarda bulunduğu anlaşılmaktadır. Bu halde taraflar arasında ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut ve sabittir…” (2.HD., 21.06.2012 tarih, 2011/21595 E., 2012/17133 K.)
- Eşim facebook’ta ilişki durumun boşanmış olarak değiştirmiş, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. İnternette medeni durumunu gerçeğe aykırı olarak paylaşmak cinsel güveni sarsıcı davranışlardan olup boşanma konusu edilebilecek bir fiildir.
“…davalı kadının internet sitesinde kendisini boşanmış olarak tanıtarak üye olduğu bu suretle güven sarsıcı davranışlarda bulunduğu anlaşılmaktadır. Bu halde taraflar arasında ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut ve sabittir…” (2.HD., 04.06.2012 tarih, 2011/18638 E., 2012/14919 K.)
- Eşim 1 ay süreyle yurtdışına çıktı ama nereye ne için gittiğini söylemedi, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Yargıtay uygulamasında eşlerin gittiği yerleri açıklayamaması cinsel güveni sarsıcı davranışlardan olup boşanma konusu edilebilecek bir fiildir.
“…davalı kadının gizlice ve izinsiz olarak Almanya’dan Türkiye’ye geldiği 1 haftalık süreyi nerede geçirdiğini izah edemediği, bu hususların kocanın güven duygusunu zedelediği anlaşılmaktadır. Bu halde taraflar arasında ortak hayatı temelinden sarsacak derecede ve birliğin devamına imkân vermeyecek nitelikte bir geçimsizlik mevcut ve sabittir…” (2.HD., 21.05.2007 tarih, 19237 E., 8482 K.)
- Eşim sürekli evi terk ediyor, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Evi eşin haberi olmadan terk etmek cinsel güveni sarsıcı davranışlardan olup boşanma konusu edilebilecek bir fiildir.
“…davalı tanıklarının davalı kadının güven sarsıcı davranışlarda bulunduğuna ve sık sık uzun sürelerle ortak evi tek ettiğine, nerede olduğunun bilinmediğine ilişkin ve olaylara çok yakın sözlerine değer verilerek isteğin kabulü gerekirken bu yön göz önünde tutulmadan yazılı şekilde hüküm kurulması usukl ve kanuna aykırıdır…” (2.HD., 22.01.2009 tarih, 19858 E., 555 K.)
- Eşimin bir kadınla samimi şekilde çekilmiş fotoğraflarını gördüm, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Eşlerden birinin olağandışı fotoğraflar çekinmesi cinsel güveni sarsıcı davranışlardan olup boşanma konusu edilebilecek bir fiildir.
“…evli bir erkeğin başka bir kadınla baş başa vermiş elini boynuna dolamış biçimde ve samimi bir şekilde özel fotoğraf çektirmesi o kadınla ilişkisinin derecesi ne olursa olsun TMK 151.maddesinin öngördüğü sadakat yükümlülüğüne aykırı ve en azından davacı eş açısından güven duygularını sarsıcı bir davranıştır. Davalının evlilik dışı ilişkileri konusunda mevcut dedikoduların da bu şekilde davalının davranışlarından kaynaklandığı anlaşılmaktadır. Öyleyse davacı eş yönünden davalının söz konusu tutum ve davranışlarına bağlı olarak yaşam çekilme hale gelmiş ve devamına imkan kalmamış bulunduğundan boşanmaya karar verilmesi gerekirken bu yön göz önünde tutulmadan davanın reddedilmesi usul ve kanuna aykırıdır…” (2.HD., 09.10.1987 tarih, 6450 E., 7387 K.)
- Eşimin ikinci bir telefonu olduğunu ve bununla başka erkeklerle konuştuğunu öğrendim, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Eşlerden birinin ikinci bir telefon elde ederek cinsel güveni sarsıcı davranışlarda bulunması boşanma konusu edilebilecek bir fiildir.
“…mahkemece her iki davanın kabulüne karar verilmiş evlilik birliğinin sarsılmasında taraflar eşit kusurlu bulunmuşlar ve buna bağlı olarak kadın lehine yoksulluk nafakasına hükmedilmiştir. Oysa yapılan soruşturma ve toplanan delillerden kocanın eşine fiili şiddet uyguladığı kadının ise kocasına “o.çocuğu, dümbük, pezevenk” şeklinde sözlerle küfür ettiği fiili saldırıda bulunarak kocasına tokat attığı, bıçak çektiği, ev işlerini savsakladığı ve eşinden gizli ikinci bir cep telefonu edinerek güven sarsıcı davranışlarda bulunduğu anlaşılmaktadır. Gerçekleşen bu duruma göre boşanmaya sebep olan olaylarda kadının kocaya göre daha fazla kusurlu olduğunun kabulü gerekir…” (2.HD., 02.04.2014 tarih, 2013/24504 E., 2014/7702 K.)
- Eşimin başkasıyla yaşadığını öğrendim, bu geçerli bir boşanma sebebi midir?
EVET. Başkasıyla yaşamak cinsel sadakate aykırı davranışlardan olup boşanma konusu edilebilecek bir fiildir. Fakat başkasıyla yaşayan eşe hakaret etmek de ayrıca bir boşanma sebebidir.
“…davalının davacıya su bardağı fırlattığı, yurtdışında başka kadınla beraber yaşadığı toplanan delillerden anlaşılmaktadır. TMK 174/2.maddesi koşulları gerçekleşmiş olup davacı yararına uygun miktarda manevi tazminat takdiri gerekirken bu isteğin reddi isabetsizdir…” (2.HD., 02.10.2006 tarih, 6222 E., 12857 K.)
Uygulamada görülen, yukarıda da sıraladığımız üzere Yargıtay tarafından kabul görmüş ve evlilik birliğinin temelinden sarsılmasına neden olan cinsel şiddet içerikli hususlar geçerli birer boşanma sebebi sayılacaktır.
Yazan Av. Koray GÖKOĞLU